Hur många gånger kan en revisor i en ekonomisk förening väljas om?

I vår ekonomiska förening så välj revisor för ett eller två år i taget. Kan den valda revisorn väljas om hur många gånger som helst eller finns det något som reglerar hur många gånger en revisor får väljas om?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du undrar över revision i en ekonomisk förening är det framför allt lagen om ekonomiska föreningar (EFL) som är relevant.

Lagstadgad mandatperiod

En revisor i en ekonomisk förening tillsätts vanligtvis för ett år i taget. Om man vill att mandatperioden ska vara längre än så kan det regleras i föreningens stadga. Mandatperioden får dock inte överstiga fyra år i taget (8 kap. 24 § EFL). Det innebär man bör tillsätta revisorsposten minst var fjärde år. Det saknas direkta bestämmelser om hur många gånger mandatperioden får förnyas. Det korta svaret på din fråga är således att det inte finns någon reglering gällande hur många gånger en revisor i en ekonomisk förening kan väljas om.

Krav på oberoende

Eftersom det saknas lagstöd för hur många gånger mandatperioden får förnyas är det snarare fråga hur många gånger mandatperioden bör förnyas. Revisorns skyldigheter regleras av revisorslagen (RL). Där framgår bland annat att en revisor ska iaktta god revisorssed i sin revisionsverksamhet (19 § RL). Det innebär att revisorn ska vara opartisk, objektiv och oberoende i förhållande till den verksamhet som granskas (20-21 § RL). Revisorn bör därför inte till exempel ha någon relation till någon i föreningen sedan tidigare. När en revisor är verksam i samma ekonomiska förening under lång tid är det oundvikligt att relationer byggs upp mellan revisor och styrelse. Inte sällan kan det uppstå en känsla av familjaritet. Det riskerar i sin tur att äventyra revisorns oberoende. En revisor som inte är oberoende i sin verksamhet kommer granskas av Revisorsinspektionen (RI) och riskera disciplinära åtgärder (3 § fjärde punkten. RL, 32 § RL). För att revisorn ska kunna upprätthålla sin oberoende ställning är det därför inte lämpligt att inneha ett revisorsuppdrag i samma verksamhet under en längre tid.

Analogi som vägledning

Enligt Europaparlamentets och rådets förordning 537/2004 om särskilda krav avseende lagstadgad revision av företag av allmänt intresse från den 16 april 2004 får revisorsuppdraget inte sträcka sig längre än 10 år (art. 17.1). Notera dock att detta endast gäller för företag av allmänt intresse. Bestämmelsen rör alltså inte din ekonomiska förening men skulle kunna ses som vedertagen vägledning i frågan.

Sammanfattning

Hur många gånger en revisor i en ekonomisk förening får väljas om är inte reglerat i lagen. Det saknas alltså ett konkret svar på din fråga. Med det sagt är det dock direkt olämpligt att en revisor sköter revisionen i samma verksamhet under en längre tid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare