Hur många betalda semesterdagar har jag rätt till?

Hej!

Har en fråga då jag inte förstår mig på företaget jag jobbar på.

Har en pågående provanställning där jag började 4/1 2021 och som pågår fram till 4/7 2021 hur många betalda semesterdagar har jag rätt till?

Som jag får ihop det är det 12 semester dagar, men företaget säger 7 dagar förstår inte hur det är uträknat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör semesterdagar, alltså är semesterlagen tillämplig. De antal semesterdagar du har rätt till semesterlön i år, alltså 2021, beror på hur länge du har varit anställd under ditt intjänade år, det vill säga från 1 april 2020 till 31 mars 2021. I ditt fall har du varit anställd i ca 3 månader, vilket innebär att du har rätt till ungefär 7 betalda semesterdagar. Vanligtvis tjänar man två betalda semesterdagar per månad. En anställd har dock alltid rätt till 25 semesterdagar per år enligt 4§ Semesterlagen. Något krav på intjänande finns inte för att få rätt till dessa 25 semesterdagar. Detta innebär att du har rätt till 25 semesterdagar, varav 7 är betalda. Det är dock frivilligt om du tar ut den obetalda semestern, 8§ Semesterlagen.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare