FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess08/02/2018

Hur många år gäller sekretess för affärsförbindelse med kommunala bolag?

Hej!

Affärsavtal mellan en enskild och ett kommunalägt

bolag brukar omfattas av sekretess, hur många år exakt gäller detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på affärsförbindelse med myndighet eller bolag gäller följande.

Enligt 31 kap. 17 § offentlighets- och sekretesslagen gäller för affärsförbindelser med bolag att För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst tjugo år. Beträffande en handling som anger villkoren i ett avtal gäller sekretessen dock längst till dess att två år, eller hos statliga affärsverk, Försvarets materielverk och i kommunal affärsverksamhet fem år, har gått från det att avtalet slöts."

Enligt 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen gäller för affärsförbindelser med myndighet att "För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst tjugo år. Beträffande en handling som anger villkoren i ett avtal gäller sekretessen dock längst till dess att två år, eller hos statliga affärsverk, Försvarets materielverk och i kommunal affärsverksamhet fem år, har gått från det att avtalet slöts."

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare