Hur man kan bevisa att en bil har en felaktig vägmätare

Har köpt en bil med 20'000 mil på mätaren. Även i annonsen stod det 20'000 mil, samt i köpeavtalet. När jag åker hemåt märker jag att mätaren inte registrerar den sträcka jag kör. Istället registrerar mätaren amerikanska miles. (på mätaren står det dock i text "km" ) Bilen jag just köpt har alltså 200'000 miles på mätaren vilket översätts till 32'000 mil. 12'000 mil mer än avtalat. Hur kan jag bevisa i rätten att mätaren har registrerat miles? Räcker det med bilder på mätarställningen vid köpet samt efter bilen körts hem och jämföra detta med den faktiska körsträckan? Samt att säljaren skriftligt påpekat att mätaren är original och suttit på bilen sedan 24 år tillbaka. Ska jag låta en verkstad köra bilen och ge ett utlåtande om hur bilen registrerar färdsträckan? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga endast handlar om vilken bevisning som är tillräcklig kommer jag endast att beröra den delen. Om du har ytterligare frågor angående vilka påföljder som kan bli aktuella för säljaren om en bil har det fel du beskriver är du välkommen att ställa en ytterligare fråga om den saken.

Ett sakkunnigutlåtande har ett starkt bevisvärde. Om du kan få ett sådant skulle jag säga att det är fullt tillräckligt. Bilder på mätaren från köptillfället samt från efter att du kört hem bilen skulle jag säga inte är tillräckligt eftersom det beviset fortfarande är beroende av att du intygar när bilderna tagits och hur långt bilen körts däremellan - och vad en part uppger i rätten har lägre bevisvärde än ett intygande från en utomstående. Ett alternativ som jag ser som gångbart är att du när du kör bilen filmar både bilens vägmätare och en telefon med en GPS-baserad navigations-app öppen som visar sträckan eller hastigheten. Det kan vara en god idé att vara två personer för det projektet …

En annan sak du kan ha med dig är att det i en rättegång kanske inte ens blir aktuellt att föra bevisning om saken. Det är inte säkert att säljaren bestrider att vägmätaren mäter i miles. Om du väljer att stämma säljaren kan du alltså göra det först, med vetskapen om att du kan bevisa ditt påstående om det skulle behövas.

Det är normalt sett den förlorande parten som är skyldig att ersätta motparten för dennes rättegångskostnad, enligt 18 kap. 1 § rättegångsbalken. I det ingår kostnaden du haft för att anlita en sakkunnig. I mål vari värdet av vad som yrkas inte överstiger ett halvt prisbasbelopp är det emellertid endast vittnesbevisning som är ersättningsgillt, enligt 18 kap 8 §. Det finns emellertid inget hinder mot att du kallar den sakkunnige person som testkört bilen som vittne, varmed du alltså har rätt till ersättning från motparten för den personens kostnad att vittna i domstolen.

Har du någon kompletterande fråga är du som sagt välkommen ställa den till oss på Lawline. Du är även välkommen att boka tid med en av våra jurister, så kan vi ge dig personlig rådgivning via telefon.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!
Carl

Lawline RådgivareRådgivare