Hur man går tillväga för att kräva återbetalning av ett lån av pengar

Hej det är så att jag har lånat ut 10264 kronor till min vän och han svärde på allt att han skulle lämna tillbaka dem. Det har gått 2 månader nu och han har ej lämnat tillbaka dem. Jag har bevis och tagit bilder och allt. Han sa att han skulle lämna det inom kort men det har gått 2 månader sen han inte gjort det. Jag har bevis från swish och så vidare. Jag lånade ut till honom även 3000kronor kontant och har bevis från chatt och så vidare. Han har börjat ignorera mig när jag skriver och så vidare. Det verkar inte som han vill lämna tillbaka och utnyttjade mig. Jag har mått dåligt och fått problem, jag vill ha tillbaka mina pengar vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ta hjälp av Kronofogdemyndigheten
För att kräva återbetalning av de utlånade pengarna (fordran) rekommenderar jag att du lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det går att göra genom deras e-tjänst eller via en blankett. Länken är https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/blanketter/2021-06-18-ansokan-betalningsforelaggande-vanlig-handrackning.

Kostnaden för ansökan är 300 kr, som den person du har en fordran emot (gäldenären) är skyldig att ersätta dig för om ansökningen leder till ett utslag som fastställer att gäldenären är skyldig att betala fordringen, enligt 46 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBH). Du har även rätt till ersättning med 380 kr för ditt arbete med att upprätta ansökningen, enligt 48 § LBH. Du har även rätt till ränta enligt 6 § räntelagen (RL) från dagen då gäldenären delgavs ansökan betalningsföreläggandet, enligt 4 § 4 st. RL.

Innan du ansöker behöver fordringen vara för förfallen till betalning, enligt 2 § LBH. Det framgår inte om ni har avtalat om när återbetalning ska ske. Om ni har avtalat om tidpunkt för återbetalning och fordringen är förfallen, anger du alltså det datumet på blanketten för ansökan om betalningsföreläggande. Om ni inte avtalat om tidpunkt för återbetalning, ska återbetalning ske på din (borgenärens) anmodan, enligt 1 kap. 5 § skuldebrevslagen. Jag förstår det som att du redan skickat en betalningsanmodan till gäldenären, varmed du alltså anger det datumet i ansökningen. I annat fall behöver du framställa ett krav till gäldenären om att du kräver betalt ett specifikt datum. Gör gärna detta skriftligen så att du har bevis för att och när det gjorts.

Om gäldenären inte motsätter sig betalningsskyldighet kommer Kronofogden att meddela ett utslag. Utslaget är en så kallad exekutionstitel som du hos Kronofogden kan använda för att ansöka om verkställighet. Du kan redan i ansökan om betalningsföreläggande ange att du begär verkställighet.

Om gäldenären invänder mot fordringen
Om gäldenären motsätter sig skyldighet att betala fordringen kommer Kronofogden att fråga dig om du vill att ärendet ska lämnas vidare till tingsrätten. I tingsrätten kommer ärendet, p g a att det handlar om ett belopp som underskrider ett halvt prisbasbelopp, att handläggas som ett förenklat tvistemål, enligt rättegångsbalken 1 kap. 3 d § (RB). Det innebär att du behöver betala en ytterligare ansökningsavgift om 600 kr till tingsrätten, en så kallad tilläggsavgift. Om du vinner målet har du rätt att få ersättning från gäldenären för både ansökningsavgiften hos Kronofogden och hos tingsrätten, enligt 18 kap. 8 a § RB. Om du väljer att inte ta målet till tingsrätten kommer Kronofogden att avskriva ärendet. Det hindrar dig däremot inte från att skicka in en ansökan igen vid ett senare tillfälle.

Eftersom du skriver att du har bevis för fordringens uppkomst borde du ha goda möjligheter att få ett positivt utslag hos Kronofogden, alternativt goda möjligheter att vinna målet i tingsrätten. Du behöver emellertid ta gäldenärens betalningsförmåga i beaktande innan du beslutar dig för om det är värt att försöka driva in skulden. Om gäldenären inte har några inkomster och/eller har tidigare skulder (något du kan ringa till Kronofogdemyndigheten och fråga om) kanske det inte är meningsfullt att ens försöka driva in skulden. Då kan det vara bättre att vänta till dess gäldenärens ekonomi förbättrats. Du har tio år på dig att innan din fordran förfaller (preskriberas), enligt preskriptionslagen 2 §.

Hur du kan gå vidare
Har du någon kompletterande fråga är du välkommen ställa den till oss på Lawline. Du är även välkommen att boka tid med en av våra jurister, så kan vi ge dig personlig rådgivning via telefon.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!
Carl

Lawline RådgivareRådgivare