Hur lyder arvsordningen mellan barn, moster och kusiner?

Hej Vi är 3 syskon som har lite saker kvar att dela upp efter våran mamma bla en frimärksamling som vår mamma ärvde efter att mormor och morfar gick bort. Vi syskon kommer lämna in frimärksamlingen för en värdering. Nu till frågan: Min syster menar att om det finns ett värde i frimärksamlingen så måste vi dela summan med våran moster och våra kusiner eftersom frimärksamlingen kommer från morfar och mormor, stämmer det? Om det stämmer att vi ska dela med släkten så vill jag veta orsaken till varför, då jag tänker att dom redan har gjort bouppdelning av mormor och morfar och frimärksamlingen är våran mammas del av sin arvslott, eller har jag fel? Hjälp oss att veta vad som är rätt att göra. Behöver vi dela ev värde på frimärksamlingen med moster och kusiner. Tack för svar?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (1958:637), förkortat "ÄB". Vill även påpeka att jag tolkar det som att du och dina syskon är helsyskon, samt att din mamma inte var gift när hon avled då du inte nämnt något om eran pappa.

Hur lyder arvsordningen?
Av 2 kap. 1 § ÄB framgår det att den första arvsklassen, de som först och främst delar på allt arv, är barnen till den avlidne. Dessa kallas bröstarvingar och här ingår även adoptivbarn eller så kallade särkullbarn. Det är med andra ord du och dina syskon som ärver allt från er mamma, och ni delar lika på allting.

Om eran mormor och morfar dog före er mamma och er mamma ärvde frimärkssamlingen som du nämnt, så har den blivit hennes ägodel. När er mamma nu avlidit så har varken er moster eller era kusiner något anspråk på frimärkssamlingen eftersom ingen av dom är bröstarvingar till er mamma. Du har med andra ord helt rätt att frimärkssamlingen var din mammas del av hennes arvslott, och den är nu eran. Värdet på frimärkssamlingen spelar ingen roll.

Däremot om era gemensamma föräldrar var gifta när er mamma gick bort, så ska enligt 3 kap. 1 § ÄB er pappa ärva allt först efter henne.

Skulle det vara så att jag uppfattat någon omständighet fel får du gärna kommentera mitt svar!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare