FrågaÖVRIGTÖvrigt21/07/2024

Hur löd RF 2:11 år 1995?

Hur löd texten i RF 2:11 1995?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur löd RF 2:11 år 1995?

År 1995 så löd RF 2:11 enligt följande:

“Domstol får icke inrättas för redan begången gärning och ej heller för viss tvist eller i övrigt för visst mål. Förhandling vid domstol skall vara offentlig.”

Ovanstående lydelse stiftades genom lag (1976:871) och trädde i kraft den 1 januari 1977. Bestämmelsen kan återfinnas i sin helhet på denna länk.

Formuleringen av bestämmelsen ändrades sedan igen genom Lag (2010:1408) som trädde ikraft 1 Januari 2011 och är nuvarande lydelse av bestämmelsen.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare