FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/09/2013

Hur långt sträcker sig vårdnadshavares underhållsplikt?

Hej! Min make har en dotter som blir 18 i år, hon går andra året på gymnasiet. Hon bor hos oss på heltid, vi får av hennes mamma 1273kr i mån i underhåll. Min fråga är vad innebär försörjningsplikt? Dottern får sitt studiebidrag varje månad som ska gå till kläder och nöjen, vi betalar även hennes mobilräkning på ca500 i månaden. Nu ska vi betala hennes glasögon och hälften av vinterjacka och vinterskor resten ska hon betala själv eller fråga sin mamma. Är vi skyldiga att betala något mer? Vi har två gemensamma barn 2,5 åring och fyra månader. Eftersom jag är föräldraledig så har vi inte jättemycket pengar, ska vi behöva använda barnens barnbidrag till att betala allt dottern tycker hon behöver? Tacksam för svar eftersom det blivit en jätte konflikt.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor om underhåll till barn regleras i föräldrabalkens sjunde kapitel. Av 1 § framgår att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Den ekonomiska förmågan har sin grund bland annat i föräldrarnas inkomst. Av praxis framgår att barnens ekonomiska standard i huvudsak ska motsvara föräldrarnas.  Innebörden av det är att barnet har rätt att få sin grundförsörjning tillgodosedd och därutöver kan barnet göra anspråk på en högre ekonomisk standard om förädlarnas ekonomiska ställning motiverar det.

Det går inte att säga i exakta belopp vad som är lämpligt utan ni får se till er situation och vad som är rimligt i den situation som ni befinner er i. Det ska dock poängteras att det inte är meningen att föräldrar ska behöva skuldsätta sig för att kunna fullgöra sin underhållsplikt, vilket i sin tur ger en antydan om att det inte är rimligt att ni åsidosätter era andra barns behov för att finansiera dotterns alla önskningar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare