Hur långt kan beslut om försäljning av samägd fastighet överklagas?

Jag och min bror äger 1/2 var av en tomt på Orust, från början var det 2 ihopslagna tomter med en fastighet på ena som vi ärvde efter mormor. Min bror övertalade mig stycka av de och sälja den med fastigheten på och behålla den tomma tomten. I ett par år nu har jag försökt få honom att köpa loss min del alternativ sälja hela tomten tillsammans men han vägrar konsekvent. Som jag förstår det kan han ej vägra detta om jag verkligen vill sälja, vad har jag för möjligheter där och hur lång tid skulle detta ta, min bror har sagt att han tänker motsätta sig detta så långt det går, så ett beslut i min favör -hur långt skulle han kunna överklaga detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 § samäganderättslagen har en delägare i en fastighet rätt att ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, såvida inte delägarna har avtalat om att fastigheten inte ska kunna säljas enligt det förfarandet. I mitt svar utgår jag från att ni inte har träffat ett sådant avtal.

Om du vill sälja fastigheten mot din brors vilja bör du lämna in en ansökan till tingsrätten i den ort där fastigheten ligger. Tingsrätten kommer med största sannolikhet att bevilja din ansökan och förordna en god man med uppgift att ombesörja försäljningen av fastigheten. Du kan dock få avslag på din ansökan om din bror kan visa att det finns synnerliga skäl för anstånd. Vad som kan anses utgöra synnerliga skäl för anstånd är inte helt klart, men begreppet anstånd innebär att hindret mot försäljningen är av tillfällig natur. Synnerliga skäl för anstånd är alltid tillfälliga, och när de har upphört kan en ny ansökan lämnas in till tingsrätten. Kravet på att ett skäl ska vara synnerligt är högt ställt, vilket innebär att det bara är i undantagsfall som anstånd kan beviljas.

Tingsrättens beslut i ert fall kan överklagas till hovrätten. Därefter kan hovrättens beslut överklagas till Högsta Domstolen, men det är osannolikt att fallet skulle prövas där. Högsta Domstolen beviljar endast prövningstillstånd om fallet har potential att bli vägledande för rättsväsendet, vilket innebär att väldigt få fall prövas. Troligtvis kan således din bror endast överklaga en gång – till hovrätten – innan ett beslut om offentlig auktion står fast.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare