Hur långt innan ska arbetsgivaren meddela att omplacering kommer ske?

Hur långt innan ska arbetsgivaren meddela att som anställd ska byta avdelning (jobbar på förskola) tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Av din fråga framgår att du undrar hur lång tid innan som en arbetsgivare måste informera om en omplacering. Reglerna kring anställningsskydd regleras i lagen om anställningsskydd(LAS). Det finns ingen paragraf i LAS som anger att en arbetsgivare måste informera innan en omplacering, alltså att du byter avdelning. Detta beror på att din arbetsgivare normalt har rätt att omplacera dig inom ramen för din arbetsskyldighet då det ligger om dennes arbetsledningsrätt.

Om en omplacering är särskilt ingripande mot dig så behöver arbetsgivaren ha godtagbara skäl för omplaceringen. En omplacering anses särskilt ingripande om du till exempel kommer få sänkt lön. För att utreda huruvida det rör sig om en särskilt ingripande omplacering och om det i så fall föreligger godtagbara skäl behöver man göra en större bedömning av information i just ditt fall. Är du intresserad av detta är du välkommen att skicka en ny fråga där du beskriver din situation och vilka skäl till omplacering som arbetsgivaren angett.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare