Hur långt i förväg måste jag ansöka om tjänstledighet till min arbetsgivare pågrund av studier?

Hej! Hur långt i förväg måste jag ansöka om tjänstledighet till min arbetsgivare pågrund av studier? Jag befinner mig i en sits där mina seminarier oftast flyttas runt, och därav krockar de ibland med mina arbetspass. Kan jag då begära tjänstledigt på kort varsel? Ex, 4 dagar innan mitt arbetspass?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

När det kommer till frågor om tjänstledighet för studier, regleras detta i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen). Jag kommer därför att använda mig av denna lag när jag besvarar din fråga.

Hur långt i förväg måste jag ansöka om tjänstledighet för studier?

Det finns ingen särskild bestämmelse i lag som reglerar hur lång tid i förväg som en arbetstagare måste ansöka om tjänstledighet för studier hos sin arbetsgivare. Detta innebär att du rent teoretiskt sett kan ansöka om tjänstledighet fyra dagar innan ditt arbetspass. Din arbetsgivare har dock rätt att skjuta upp din ledighet i sex månader. Detta innebär att du inte har rätt att få påbörja din tjänstledighet just det datum du har ansökt om tjänstledigheten ska börja utan din arbetsgivare har rätt att skjuta på detta i upp till sex månader framåt (4 § 1 st och 5 § 1 st studieledighetslagen). Det är därför alltid bra att anmäla detta till sin arbetsgivare så snabbt som möjligt.

Min rekommendation till dig

Då jag av din frågeställning förstår att dina seminarier ofta och kort inpå flyttas runt, är det självklart svårt för dig att kunna vara anmäla detta till din arbetsgivare tidigare än vad du gör. Min rekommendation till dig är därför att prata med din chef så att ni tillsammans kan komma fram till en lösning som passar för er båda. Om du vet att dina seminarium ofta schemaläggs på en viss dag i veckan kanske ett alternativ är att du byter dag som du arbetar på.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna till oss om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare