Hur långt efter utflytt kan en sambo begära bodelning?

Hej, Jag och min sambo köpte en bostad tillsammans. Vi ska separera nu och min fråga är hur långt efter att han flyttat ut kan han begära bodelning? Vi är inte gifta och lägenheten samt lånen står på mitt namn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur lång tid din sambo har på sig att begära bodelning efter det att han flyttat ut från er gemensamma bostad. Regler jag kommer att använda mig av i mitt svar finns i sambolagen (SL).

Bostaden utgör samboegendom
Du skriver att du och din sambo tillsammans köpt en bostad som ni bor i. Därav bör bostaden anses utgöra er gemensamma bostad (se 5 § SL).

Ni verkar vidare ha köpt bostaden för gemensam användning, alltså att syftet med köpet var att bo där tillsammans. Därmed utgör bostaden samboegendom (3 § SL). Eftersom bostaden utgör samboegendom kommer den som huvudregel att delas mellan er vid en eventuell bodelning, även om du ensam står på lägenheten samt lånen.

Samboförhållandet upphör om ni flyttar isär
För att en bodelning ska göras och samboegendomen på så vis fördelas genom en sådan måste en av er begära bodelning (se 8 § första stycket SL). Bodelning måste begäras inom ett år från det att ert samboförhållande upphörde (se 8 § andra stycket SL). Gör man inte en sådan begäran inom ett år förlorar man sin rätt.

Vi måste därför reda ut när ert samboförhållande kommer anses ha upphört, för att kunna veta från vilken dag ettårsfristen ska börja löpa. Ett samboförhållande upphör exempelvis när samborna flyttar isär (se 2 § första stycket andra punkten SL). Det kan vara svårt att veta exakt när man ska anses ha flyttat isär, men en riktlinje som nämns i förarbetena är att så normalt ska anses vara fallet när en av samborna bosätter sig på annat håll. Detta gäller även om det endast rör sig om ett mer tillfälligt boende (se prop. 2002/03:80 s. 45–46).

Således har folkbokföringen inte någon stor betydelse i detta sammanhang. Däremot bör datumet som en sambo anmäler adressändring på anses som den senaste möjliga tidpunkten för förhållandets upphörande, om samborna flyttat isär men tidigare varit folkbokförda på samma adress (se SOU 1999:104 s. 339).

Din sambo bör ha ett år på sig att begära bodelning från dagen han flyttar till ett annat boende
Jag tolkar det du skriver som att din sambo kommer att flytta ut och direkt bosätta sig på annat håll och att er avsikt också är att ert samboförhållande ska upphöra i och med utflytten. Därför bör ert samboförhållande anses upphöra den dag han flyttar ut från er gemensamma bostad och in i ett annat boende. Räknat från denna dag har han sedan ett år på sig att begära bodelning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du också varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare