Hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret

Hur länge stannar uppgifter kvar i belastningsregistret? Om någon döms för skadegörelse enligt BrB 12 kap 2 § och fått betala dagsböter på 500 kr. Hur länge finns det kvar i belastningsregistret då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande belastningsregister regleras i lagen om belastningsregister. Hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret beror på påföljden av det man dömts för. I detta fall om någon dömts för skadegörelse och fått betala dagsböter kommer uppgifterna finnas kvar i belastningsregistret i 5 år, 3 § 2 punkten och 17 § 9 punkten Lagen om belastningsregister.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare