FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/06/2021

Hur länge syns en straffvarning i belastningsregistret?

Hejsan Lawline! Jag begick ett brott 2019 och fick beslutet förra året som var då ringa stöld men jag fick då en straffvarning så jag blev aldrig dömd för ett straff. Härom dagen sökte jag ett jobb och de ringde mig idag för att lära känna mig lite. Då pratade jag med honom och det gick bra men i samtalets slut så frågade han om mitt personnummer för att kolla upp mitt belastningsregister. Jag gav ut mitt personnummer då han frågade om jag hade prick vilket jag inte har, så ganska lugn över det så kommer chocken om att han kunde se min straffvarning angående ringa stöld, vilket ställde till det lite. Jag minns inte helt men det lät som att han sa att de skulle vara synligt i 5 år då jag begick brottet som minderårig. Min fråga till er hur länge är det synligt och om han har rätt? Hur allvarligt är det att det är synligt för framtida sökningar av arbetsgivare. Kan jag komma undan med det på något sätt?

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När gallras pricken i belastningsregistret?

En straffvarning syns mycket riktigt i belastningsregistret. En straffvarning som du fått innan du fyllt 18 gallras efter tre år. Efter det kommer det inte synas i ditt belastningsregister. Du kan läsa mer om polisens gallringsrutiner här.

Påverkan i arbetslivet

Genom livet kan det finnas vissa tillfällen där man behöver visa upp belastningsregister. Vid vissa anställningar där man jobbar med bank eller barn finns särskilda regler. I ett sådant register syns dock bara brott mot personer och ekonomisk brottslighet. Detta för att skydda allmänheten i de fall det är olämpligt att personen jobbar med ett visst yrke.

Däremot är det många arbetsgivare som begär att man visar upp hela belastningsregistret, trots att det inte är tänkt att ett sådant ska visas för arbetsgivaren. I praktiken sker det dock, särskillt vid förstajobb. När en arbetsgivare begärt ditt register så som precis skett skulle jag varit uppriktig med vad som står där i redan innan rekryteraren kollar upp detta. Då får du en chans att förklara din inställning till vad som hänt, annars finns en stor risk att rekryteraren gör en egen bedömning och då kanske inte ger dig chansen att ge din syn på saken. Genom att berätta innan framstår du också som ärlig med dina misstag. Är det så att du söker jobb i en butik eller liknande så kan såklart ett stöldbrott ställa till det.

Slutsats

Din prick i registret kommer gallras om två år, då du fick ett beslut om straffvarning förra året. Sålänge du inte begår nya brott kan du alltså vara lugn med att det inte kommer påverka ditt arbetsliv nämnvärt. Skulle du få frågan inom två år så skulle jag varit ärlig och berättat om brottet. Du kan inte på något annat vis "komma undan med det".

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare