FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/11/2019

Hur länge står ringa narkotikabrott kvar i belastningsregistret?

Hej. Jag har blivit dömd för ringa narkotika, två brott som jag begick 2016-09-07 och 2017-11-19. Men när jag nu(2019-11-19) fick mitt utdrag ur belastningsregistret så är både dessa brott kvar. Ska inte ringa narkotikabrott preskriberas efter 2 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du uppger att du blivit dömd för ringa narkotikabrott vid två tillfällen. Påföljden för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst 6 månader (2 § narkotikastrafflag). Jag antar att du dömts till dagsböter vid de båda tillfällena. I sådana fall står uppgiften kvar i fem år efter domen (17 § lag om belastningsregister).

Ringa narkotikabrott preskriberas efter 2 år precis som du nämner i din fråga (35 kap. 1 § brottsbalken). Preskription innebär att ingen påföljd kan dömas ut för brottet längre och att en eventuell förundersökning läggs ner. Preskriptionstiden påverkar inte hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare