FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/08/2019

Hur länge står ett brott kvar i belastningsregistret?

Hej

Jag dömdes 2005 till medhjälp till försök till grov utpressning .Straffet blev 2års fängelse ,hur länge finns det kvar i belastningsregistret?

Då jag ansökt om ett utdrag för utlandet ,kommer detta finnas med där?

Tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Hur länge ett brott står kvar i det s.k. belastningsregistret beror på vilket straff som personen dömts till. I ditt fall rör det sig om fängelse och det innebär att brottet försvinner från belastningsregistret 10 år efter frigivning, se 17 § p. 1 lag om belastningsregister. Om du dömdes till fängelse 1 januari 2005 och frikändes 1 januari 2007 så försvann brottet från belastningsregistret 1 januari 2017.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare