FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/01/2020

Hur länge står dagsböter kvar i belastningsregistret?

Hej,

jag blivit dömd till Dagsböter 30 å 50 kr

Jag är över 18. Min fråga är stannar den 5 år eller 10 år i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter om böter gallras ur belastningsregistret fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9 punkten lagen om belastningsregister).

Uppgiften om att du dömts till dagsböter finns alltså kvar i belastningsregistret i fem år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare