FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/10/2019

Hur länge sparas uppgifter om brott i belastningsregistret?

Hej! jag undrade hur länge man har ringa brott samt peningshälerie i ens belastningsregister'?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur länge en uppgift om brott finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd eller vilket straff som dömts ut. Regler om detta finns i lagen om belastningsregister. Om någon dömts till böter för ett brott så försvinner uppgiften 5 år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggande eller ordningsbot (17 § punkten 9 lagen om belastningsregister). Om någon dömts till fängelse för ett brott så försvinner uppgiften 10 år efter frigivning (17 § punkten 1 lagen om belastningsregister). Observera att detta bara är två exempel, det finns fler regler i lagen. För att svara på frågan måste jag alltså veta vilket straff eller vilken påföljd det rör sig om. Om du vill läsa mer om när uppgifter tas bort ur registret kan du klicka på den här länken till Polismyndighetens webbplats.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Jakob OsmoRådgivare