FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/03/2019

Hur länge sparas material från övervakningskameror i kollektivtrafiken?

Hur länge sparas bevakningsfilmer som finns på spårvagnar i t.ex Västtrafik? Dvs. hur lång tid har polisen på sig för att få tag på bevisning som finns registrerade i bevakningsfilmer som filmar 24/7 i just spårvagnar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill få klarhet i hur länge bildmaterial från övervakningskameror i kollektivtrafiken finns kvar.

Kameraövervakning på allmän plats regleras i kamerabevakningslagen. Det krävs tillstånd från datainspektionen för att bedriva kameraövervakning. Datainspektionen är den myndighet som kontrollerar hur kameraövervakningen går till, i detta fall hur Göteborgs Spårvagnar sköter övervakningen. Om du har blivit utsatt för ett brott ombord på en spårvagn rekommenderar Göteborgs Spårvagnar att du omedelbart gör en polisanmälan om detta. Polisanmälan måste göras inom 24 timmar från tiden då brottet inträffade, annars är det risk att bildmaterialet från tillfället går förlorat. Jag tolkar tidsfristen på 24 timmar som att bildmaterialet i normalfall sparas i ett dygn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare