​Hur länge måste man vara allmänt visstidsanställd för ha rätt till en tillsvidareanställning?

Hej!

Jag undrar lite över det här att en visstidsanställning ska övergå i en tillsvidareanställning när man varit anställd mer än två år under en femårsperiod:

"5 a § En allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år

1. under en femårsperiod, eller

2. under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra."

Vad som är oklart för mig är om jag måste vänta ut femårsperioden innan detta gäller. Jag har nu inne på min fjärde allmänna visstidsanställning sedan 2017-05-03. Dessa har följt direkt på varandra och jag har hela tiden arbetat i snitt 25-30 timmar per vecka med timlön bortsett från några enstaka "semesterveckor". Anställningsavtalen har löpt 170501-171231, 180101-18-12-31, 190101-191231 och nu 200101-201231. Väntar mig ett nytt avseende nästa år innan årsskiftet.

Är det så att jag först efter fem år, dvs 2022-05-01, har rätt till fast anställning trots att jag redan nu uppfyller villkoren?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur länge måste man vara allmänt visstidsanställd för ha rätt till en tillsvidareanställning?

Paragrafen är lite svårläst men punkt 1 och 2 gäller parallellt och kompletterar varandra. Man ska använda den regel som först leder till att en allmän visstidsanställning omvandlas tills en tillsvidareanställning. Gällande punkt 1 så behöver du inte du vänta tills det har gått fem år utan du är berättigad tillsvidareanställning så snart du har jobbat två år hos samma arbetsgivare under en femårsperiod. Det kan bli aktuellt om man till exempel jobbar ett år som allmän visstidsanställd hos en arbetsgivare och sedan byter jobb två år. Får du allmän visstidsanställning hos din första arbetsgivare på ett år efter detta så är du berättigad tillsvidareanställning eftersom du då varit anställd i två år av en femårsperiod. Då du varit allmänt visstidsanställd sedan 2017-05-03 med påföljande anställningar är du därför berättigad till en tillsvidareanställning enligt båda punkterna och jag råder dig därför att du prata med din arbetsgivare. Du kan även vända dig till ditt fackförbund om du är medlem i ett, så kan de hjälpa dig att föra diskussionen med din arbetsgivare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare