Hur länge måste man vänta med att ansöka om svenskt medborgarskap efter brott?

Hur länge måste man vänta på svenskt medborgarskap efter brott? Jag fick 1 år och 6 månader fängelse 2016 . Hur länga måsta jag vänta innan jag kan ansöka om svenskmedborgare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur länge man måste vänta med att ansöka om svenskt medborgarskap efter man har begått ett brott och suttit i fängelse en viss tid.

Kortfattat så beror tiden du måste vänta, på vilket straff du har fått.

Ett av kraven för att kunna bli svensk medborgarskap, är att personen ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige, vilket inte uppfylls om personen begår ett brott. I det fall måste personen vänta en viss tid innan hen kan ansöka om svenskt medborgarskap. Denna tid kallas karenstid och hur lång tiden är beror på vilket straff personen fått.

I ditt fall har du begått ett brott som gett dig 1 år och 6 månaders fängelse. Enligt Migrationsverket, är karenstiden för 1 års fängelse; tidigast 7 år efter brottet och för 2 års fängelse; tidigast 8 år efter brottet.

Slutsats: Min tolkning utifrån Migrationsverkets riktlinjer, är att du behöver vänta minst 7,5 år efter brottet innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap.

Mer om detta kan du läsa på Migrationsverkets hemsida.

Hoppas detta besvarade din fråga! Om du har fler funderingar eller övriga frågor, är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Om du vill ha ytterligare vägledning i din fråga, kan du även boka tid hos en av våra jurister på www.lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare