FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/06/2020

Hur länge måste man betala underhållsbidrag till sitt barn?

Hej

Min mans dotter har tagit studenten igår hon fyllde 18 år i oktober förra året hon har sökt till folkhögskolan men ej kommit in vad gäller är min man skyldig att betala underhåll

Mvh

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är problemet?

Frågan handlar om föräldrarnas underhållsskyldighet gentemot sina barn och detta regleras i föräldrabalken.

Hur länge är man underhållsbidrags skyldig gentemot sitt barn?

Föräldrarnas underhållsskyldighet upphör när barnet fyller arton år (7 kap. 1 § andra stycke föräldrabalken). Denna tid kan bli längre om barnet studerar i grundskolan eller gymnasiet, dock längst intill barnet fyller tjugoett år (7 kap. 1 § andra stycke föräldrabalken).

Vad innebär detta för dig?

Av det ovan anförda konstateras att föräldrarna kan vara underhållsskyldiga gentemot sina barn till och med det året då barnet fyller tjugoett år men detta gäller bara om barnet går i grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig utbildning. Eftersom din mans dotter är klar med gymnasiet, behöver han ej betala underhållsbidrag till henne efter att hon har fyllt arton år.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Betül DuranRådgivare