Hur länge kan man anställa på prov?

Hej, har jobbat på ett ställe i ca 2år nu. Under den här tiden har chefen anställt mig som provanställd (första 6mån ok) men resten? Nu erbjöd han ytterligare anställning.. Förstås på prov igen.. Det måste på något sätt vara olagligt och få ev följder? Vad har jag för rättigheter om ens Några?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagreglering

Huvudregeln som framgår i 6§ Lagen om anställningsskydd stadgar att man som arbetsgivare endast får anställa en arbetstagare på prov i 6 månader. Sättet som din arbetsgivare hanterat din anställning på är alltså inte lagenligt. En förlängd provanställning som överskrider 6 månader övergår automatiskt till tillsvidareanställning, vilket även tydliggjorts i fallet AD 1985 nr 138.

Möjlighet till undantag

Det finns två undantag som kan bli aktuella när man fortsätter att anställa på prov:

1) Det är möjligt att som arbetsgivare fortsätta med provanställning, under förutsättning att varje provanställning innebär helt nya arbetsuppgifter. I vårt fall låter det inte som att detta är fallet och att göra det under så lång tid låter mycket tveksamt. Jag har svårt att se hur arbetsgivaren skulle kunna motivera detta på ett godtagbart sätt.

2) Vidare är 6§ lagen semidispositiv enligt 2§ tredje st LAS, vilket innebär att ett kollektivavtal kan reglera att annat än det som står i lagen ska gälla. Huruvida ett kollektivavtal finns framgår inte av frågan, men jag skulle råda dig att kolla upp detta. Jag har dock väldigt svårt att se att ett kollektivavtal skulle godkänna så pass många provanställningar, men jag råder dig ändå att dubbelkolla.

Slutsats

Det mesta pekar på att din anställning övergått till en tillsvidareanställning, vilket innebär att ett nekande till att du skulle få vara kvar ses som ett avskedande. Enligt 18§ LAS får man endast avskeda en arbetstagare om denne grovt åsidosatt sina åligganden. Inget tyder på att detta är fallet här, vilket innebär att om arbetsgivaren trots detta inte låter dig vara kvar blir skadeståndsskyldig enligt 38§ LAS.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare