Hur länge kan de kräva betalning?

Hej!

Hej vi fick idag en faktura för ett arrende som inte var betald sedan flera år tillbaks. Vi har inte fått någon faktura skickad till oss.

Kan de kräva betalning eller finns det någon tidsgräns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns mycket riktigt en lag som reglerar hur länge någon får kräva betalning. Den lagen heter preskriptionslagen.

Som huvudregel gäller att det inte går att kräva betalning efter att 10 år har gått sedan du blev skyldig någon pengar. Då inträder preskription. Skulle det vara så att du är en konsument som är skyldig en näringsidkare pengar för en vara, tjänst eller annan nyttighet är preskriptionstiden 3 år istället för 10. (2 § preskriptionslagen).

Svaret på din fråga beror på hur lång tid som har gått sedan du blev skyldig pengarna. Har 10 alternativt 3 år gått utan att du fått något krav på betalning eller någon annan påminnelse har preskription inträtt. Då är du inte längre skyldig att betala.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare