FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/06/2020

Hur länge håller varningar och vad händer om man gör ytterligare trafikförseelser?

Jag blev stannad av polisen då jag enligt henne kört för fort. Jag fick inte någon böter eller mitt körkort indraget. Däremot, sa hon att jag fick en varning. Hur länge kommer denna varning att bestå och kan denna påverka om någon ytterligare trafikförseelse skulle hända?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur länge kommer denna varning att bestå?
En varning kommer påverka ditt körkortsinnehav i normalt två år.

Kan varningen påverka om någon ytterligare trafikförseelse skulle hända?
Svaret på denna fråga är ja. En varning innebär att i det fallet du kommer begå fler förseelser eller brott så kommer att transportstyrelsen förmodligen göra en hårdare bedömning. I regel så kommer ditt körkort återkallas vid nya brott efter en tidigare varning, då det inte brukar delas ut nya varningar åtminstone enligt två år.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare