FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/06/2018

Hur länge gäller spärrtid på körkort?

hej

jag blev av med körkortet på två månader för två och halv år sedan .hur länge är spärrtiden kvar på min körkort .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge spärrtiden för ett körkort ska gälla bestämmer Transportstyrelsen. Hur lång spärrtiden är beror på vad du har gjort som föranledde att ditt körkort blev återkallat. Spärrtiden kan som kortast vara en månad och som längst tre år. Om spärrtiden är längre än ett år så måste du göra ett nytt förarprov för att få ett nytt körkort. Om ditt körkort var återkallat i två månader så är detta troligen även din spärrtid. Jag rekommenderar dock att du kontaktar Transportstyrelsen så kan de ge ett exakt besked till dig gällande hur länge din spärrtid gäller.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare