Hur länge gäller en muntlig varning på jobbet?

Hej, jag har fått en muntlig varning på jobbet och undrar hur länge en varning gäller? Har inget kollektivavtal på jobbet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivaren får enbart säga upp en arbetstagare med saklig grund antingen pga. arbetsbrist eller personliga skäl. Av 7§ st. 1 LAS går att utläsa att en uppsägning från AG:s sida ska vara sakligt grundad. Ett sätt att undersöka ifall det föreligger saklig grund är genom MMS- metoden, det vill säga att det ska föreligga misskötsel, att arbetsgivaren har medvetandegjort misskötseln och om misskötseln har inneburit skada för arbetsgivaren. Vad gäller medvetandegörandet finns det inget reglerat hur länge den gäller, d.v.s. den gäller för alltid. Varningen kan både vara skriftlig och muntlig.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare