FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/11/2019

Hur länge finns uppgifter om villkorlig dom och böter kvar i belastningsregistret?

Villkorlig dom med milt böter stöld hur länge stannar det kvar sammanlagt i belastningsregisterret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en uppgift om ett brott som begåtts finns kvar i belastningsregistret regleras i Lagen om belastningsregister.

En uppgift om böter finns kvar i belastningsregistret i fem årefter domen, beslutet, föreläggandet av ordningsbot eller godkännandet av strafföreläggandet, enligt 17 § p. 9 Lagen om belastningsregister.

En uppgift om villkorlig dom finns kvar i belastningsregistret i tio årefter domen eller beslutet, enligt 17 § p. 4 a Lagen om belastningsregister. Om den som begick brottet eller brotten var under 18 årvid tillfället då det begicks finns istället en sådan uppgift kvar i belastningsregistret i fem år, enligt 17 § p. 4 b Lagen om belastningsregister.

Om en ny uppgift, däremot, förs in i belastningsregistret innan utgången av en befintlig uppgifts gallringstid, kommer uppgifterna i belastningsregistret inte försvinna förrän utgången av det nya brottets gallringstid. Om den nya uppgiften avser penningböter gäller detta dock inte, 18 § Lagen om belastningsregister.

Sammanfattning

Om du har dömts för ett brott och påföljden bestämts till dagsböter och villkorlig dom kommer båda uppgifterna finnas kvar i belastningsregistret i 10 år.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Hör gärna av dig igen om svaret var otydligt eller om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare