FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/06/2019

Hur länge finns uppgifter om villkorlig dom och böter kvar i belastningsregistret?

Hej hur länge finns man kvar i belastningsregistret, om man fått straffet dagsböter med villkorlig dom, samt strafföreläggande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En uppgift om böter finns kvar i belastningsregistret i fem år efter domen, beslutet, föreläggandet av ordningsbot eller godkännandet av strafföreläggandet, enligt 17 § p. 9 Lag (1998:620) om belastningsregister.

En uppgift om villkorlig dom finns kvar i belastningsregistret i tio år efter domen eller beslutet, enligt 17 § p. 4 a. Om den som begick brottet eller brotten var under 18 år vid tillfället då det begicks finns istället en sådan uppgift kvar i belastningsregistret i fem år, enligt 17 § p. 4 b.

Enligt lagens 18 § framgår det att i fall då en ny uppgift förs in i belastningsregistret under tiden då en gammal uppgift fortfarande finns kvar kommer uppgifterna i registret inte tas bort förrän det nya brottet gallras. Detta gäller dock inte om den nya anteckningen avser penningböter.

Sammanfattning

Om du har dömts för ett brott och påföljden bestämts till dagsböter och villkorlig dom kommer båda uppgifterna att finnas kvar i belastningsregistret i 10 år.

Hoppas du fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare