FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2019

Hur länge finns uppgifter i belastningsregistret?

Hej! Dömdes för dataintrång 2007. Fick ett utdrag från belastningsregistret idag och det fanns kvar. Ska inte sånt försvinna efter 10 år? Är 53 år idag och dömdes när jag var 41 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ett brott står kvar i belastningsregistret är beroende av vilken påföljd personen i fråga har dömts till, vilket framgår av lag om belastningsregister (här). Är påföljden fängelse kommer uppgiften finnas kvar i belastningsregistret fram tills 10 år efter frigivningen, enligt 17 § p.1 (här). Har personen ifråga endast dömts till böter finns det kvar i belastningsregistret i fem år efter domen, 17 § p. 9 (här). Döms man till skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras uppgiften tio år efter domen när man är över 18 år vid tillfället för brottet, se 17 § p.4 (här).

Nu vet jag inte vilken påföljd du dömdes till år 2007 eftersom både böter och fängelse finns i straffskalan, men jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare