FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/03/2020

Hur länge finns uppgift om samhällstjänst i belastningsregistret?

Hej! Jag blev dömd för grov rattfylla 2014, påföljden blev 40 timmar samhällstjänst och återkallat körkort 18 månader. Hur länge finns jag med i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring belastningsregister finns i lag om belastningsregister (LBR).

Hur länge en uppgift visas i belastningsregistret beror på vilken påföljd man dömts till. Samhällstjänst kombineras alltid med villkorlig dom eller skyddstillsyn. Dessa påföljder försvinner ur belastningsregistret 10 år efter att domen eller beslutet meddelats (17 § p.4 LBR). Om du inom dessa 10 år blir dömd för något annat brott, där påföljden blir annan än penningböter, kommer uppgiften dock att finnas kvar fram till dess att den nya uppgiften försvinner (18 § 1 st LBR).

Så länge du inte begår något annat brott kommer uppgifterna alltså finnas i belastningsregistret till och med år 2024.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Lovisa LindgrenRådgivare