FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2020

Hur länge finns uppgift om samhällstjänst i belastningsregistret?

Hej! Stämmer hemsidorna mrkoll och lexbase när det gäller domar? Jag åkte fast för snatteri och sen hamnade i fyllebråk. Det blev åtal. Men när jag kollar dessa sidor står bara snatteriet. Jag fick samhällstjänst som påföljd. Hur lång tid tar det för detta och gå bort från registret. Vet inte om ålder spelar roll men jag var 22 när detta hände. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din första fråga som att du undrar om informationen som finns på Mrkoll och Lexbase är korrekt eftersom du upptäckt att en dom om dig saknas. Jag förstår det alltså som att snatteriet och fyllebråket är två separata händelser och domar. Jag tolkar din andra fråga som att du vill veta hur länge en dom som gav samhällstjänst som påföljd finns i ditt belastningsregistret.

Stämmer informationen på Mrkoll och Lexbase?

Som du säkert redan vet tillhandahåller hemsidorna Mrkoll och Lexbase offentliga handlingar, däribland domar. Jag antar att tanken med verksamheterna är att tillhandahålla samtliga domar som är offentliga handlingar. Om det är domar som inte finns på dessa hemsidor kan en förklaring vara att dessa domar inte är offentliga. Den allmänna huvudregeln är att alla domar är offentliga, men det finns vissa undantag. Om det framkommer uppgifter i domen som är sekretessbelagda kan det innebära att domen inte ska vara offentlig, men detta sker bara i mycket speciella fall.

Jag har inte tillräckligt med information för att uttala mig om varför en av dina domar inte finns att hitta på någon av dessa hemsidor. Du skulle kunna kontakta Mrkoll och Lexbase och ställa en allmän fråga för att få veta om det finns offentliga domar de inte tillhandahåller.

Hur länge finns en uppgift i belastningsregistret?

Hur länge ett brott står kvar i belastningsregistret är beroende av vilken påföljd personen i fråga har dömts till, vilket framgår av lag om belastningsregister (här). Du skriver i din fråga att du har dömts till påföljden samhällstjänst. Då du blivit dömd till samhällstjänst finns uppgiften kvar i belastningsregistret i 10 år, i och med att du var över 18 år när brottet begicks. Att uppgiften gallras, dvs. försvinner, först efter 10 år framgår av 17 § p. 4 (här) eftersom samhällstjänst alltid kombineras med antingen villkorlig dom eller skyddstillsyn. Avslutningsvis vill jag informerar om att även om en uppgift om en dom försvinner ur en persons belastningsregister så finns domen fortfarande kvar att ta del av.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare