FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2020

Hur länge finns min dom kvar i belastningsregistret?

Hej! Jag har fått dom för flask larm och försök till bedrägeri . Hur länge finns det kvar i polisregister?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av lagen om belastningsregister. Det du kallar för polisregister kan också kallas för belastningsregister, så bli inte förvirrad över de olika orden.

Svaret på din fråga är egentligen att det beror på. Hur länge ett brott finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd som dömts ut. Av uppgifterna du lämnat i din fråga är min bedömning att det bör röra sig om böter eller fängelse. Har du fått dom på böter finns det kvar i belastningsregistret i fem år efter domen (17 § nionde punkten lag om belastningsregister). Har du fått fängelse kommer domen finnas kvar i belastningsregistret i tio år efter frigivning (17 § första punkten lag om belastningsregister).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare