FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/10/2019

Hur länge finns man registrerad i belastningsregistret för olovlig mopedkörning?

Hej, min son har kört utan körkort en EU moped och det ska vidare till åklagare för att fastställa dagsböter. Enligt Polisen ska det stå registrerad i brotsregistret men hon visste inte hur länge, hn sa mellan 2 och 5 år. Antal år är det beroende på antal dagsböter?

Tack på förhand!

Mvh

A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lagen om belastningsregister.

Döms man till böter finns man i registret i fem år, blir det straffvarning så finns man i tre år

Information om att någon har dömts till böter förvaras i belastningsregistret i fem år(17 § p 9 lagen om belastningsregister). Det verkar utifrån din fråga som att din son kommer dömas till böter och då är tiden fem år. Det spelar enligt denna regel ingen roll vad antalet dagsböter är, utan böter leder alltid till fem års registrering av uppgifterna.

Om åklagaren istället endast skulle ge en straffvarning och din son vid tillfället för brottet var under 18 år så ska brottet finnas registrerat i tre år(17 § p 11b lagen om belastningsregister).

Man kan alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret

Är din son osäker så har han alltid rätt att begära ett utdrag ur belastningsregistret, (9 § lagen om belastningsregister).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare