FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/06/2019

Hur länge finns man i belastningsregistret för olovlig mopedkörning?

Hej! En person under 18 år körde moped utan mopedkort och dömdes till samtal med åklagare, samt indraget körkortslämp i 4 mån. Hur länge finns detta kvar i brottsregistret? Tack på förhand för klargörande!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lagen om belastningsregister samt lagen om straff för vissa trafikbrott.

Samtalet med åklagaren

Samtalet med åklagaren kallas för straffvarning och är ingen påföljd i sig. Begår man däremot ett nytt brott kan varningen återkallas och åtal väckas för både det gamla och det nya brottet.

Olovlig körning

Den som kört olovligt döms som huvudregel till böter( 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott).

Brott som lett till böter finns kvar i belastningsregistret i fem år(17 § 1st punkt 9 lagen om belastningsregister)

Har den som begått brottet inte heller fått böter på grund av sin låga ålder så ska den ändå föras in i registret. I sådant fall tas information om brottet ut ur belastningsregistret efter tre år (3 § 1st 4 punkten lagen om belastningsregister).

Den dömde kan begära utdrag ur belastningsregistret

Den som dömts för brottet har alltid rätt att begära ut ett utdrag om sig själv ur registret, (9 § lagen om belastningsregister).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare