FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/03/2018

Hur länge finns jag kvar i belastningsregistret?

Jag blev dömd för rattfylla 2016 och fick böter samt blev av med körkortet i 1 år, hur länge finns jag kvar i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring belastningsregistret regleras i Lag om belastningsregister.
Hur länge uppgifterna finns med i belastningsregistret är beroende på påföljden, alltså det straff du har fått. Eftersom du har fått en påföljd i form av böter på grund av rattfylleri, registreras detta i belastningsregistret. (3 § Lag om belastningsregister)
Böter är en påföljd som gör att du finns med i belastningsregistret i 5 år, räknat från det att du fick domen år 2016. (17 § 9 punkten Lag om belastningsregister)

Körkortsingripandet är inte en straffrättslig påföljd, det vill säga att det inte är en påföljd som ges på grund av brottet. Återkallandet av körkortet registreras därför inte i belastningsregistret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare