FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/08/2020

Hur länge finns en uppgift kvar i belastningsregistret?

Hej

Jag har åtalat för snatteri (50dags böter) den 25:e augusti 2015, och nu har det gått mer än fem år sedan dess. Trots det så på Mrkoll den är fortfarande offentlig. Skulle den inte döljs efter 5 år har gått?

Ifall nej, hur länge till ska jag vänta?

Tack på förhand för svaret

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar hur lång tid det tar innan din uppgift i belastningsregistret försvinner.

Hur länge en uppgift står kvar i belastningsregistret beror på vilket straff man fått (17 § Lag om belastningsregister). Ett fängelsestraff står kvar i tio år efter det att man frigivits från straffet. En skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras ut tio år efter domen eller beslutet alternativt fem år om man var omyndig när brottet begicks. En bötespåföljd ska gallras ut fem år efter domen eller det att man godkände böterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att om man döms till någon ny påföljd medan man fortfarande står kvar i registret kommer den gamla ''pricken'' stå kvar fram till att den senaste domen ska gallras ut. I ditt fall i och med att det är såpass nära i tiden (25 aug 2015 - 26 aug 2020) skulle jag avvakta några veckor.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare