FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/04/2020

Hur länge finns en dom kvar i belastningsregistret?

Jag fick en dom för grov misshandel som skedde när jag var 18 år, 2014. Jag minns ej vilket straff jag fick exakt förutom nån slags övervakning och skadestånd. Hur länge kommer domen vara kvar på mitt belastningsregister?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen som vi kommer att behöva gå in och titta i just rörande din fråga är lagen om belastningsregister.

När man får en dom mot sig så skall den precis som du säger registreras i belastningsregistret (3 § Lag om belastningsregister).

Hur länge en uppgift som förs in i registret kommer att vara kvar är helt beroende av vilken påföljd man får för brottet man har begått. I ditt fall fick du en övervakning som påföljd. Då kommer domen att finnas kvar i 10 år från det att domen har blivit meddelad (17 § Lag om belastningsregister).

Din dom som kom 2014 kommer därför att ligga kvar i belastningsregistret till 2024.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga!

Allt gott!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare