FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/05/2018

Hur länge finns en belastning kvar i belastningsregistret?

Om en 17 åring utför ett mord. Hur länge står det i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Hur länge en belastning står kvar i belastningsregistret beror på påföljden, samt åldern på den som begått brottet. Det går därför inte att säga innan dom, eller beslut från åklagare att inte åtala för brott hur länge det kommer stå kvar. Se Lagen om belastningsregister för vidare vägledning.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare