FrågaARBETSRÄTTRast 02/12/2021

Hur länge får man arbeta utan rast?

Jag jobbar inom resturang och har varit här i 1 vecka. Man får inte äta lunch förens ens pass är slut vilket är från 8 till 3! Är detta ok? 7 timmar från att man börjar till lunch?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är lagligt att jobba 8-15 utan att få rast för att kunna äta lunch. Arbetstid och raster regleras i arbetstidslagen. Du har rätt att få rast så att du inte behöver jobba längre än fem timmar i sträck (15 § tredje stycket arbetstidslagen). Att jobba i sju timmar utan rast är inte okej enligt lagen. Lagen säger dock inget om hur lång rasten ska vara men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rasten vara minst 30 minuter.

När du har rast står du inte till din arbetsgivares förfogande utan får göra vad du vill, till exempel äta lunch.

Om det finns ett kollektivavtal så kan dock din arbetsgivare ha kommit överens med facket om en längre tid än fem timmar innan rast (3 § första stycket arbetstidslagen). Se därför till att kolla vad som står i kollektivavtalet om ett sådant finns.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare