Hur länge får jag hyra ut min fastighet?

Hej

Om vi har ett fritidshus som vi skulle vilja hyra ut hela året, till en och samma person. Med en marknadsmässigt riktig hyra såklart.. Denna intäkt skulle tas upp i deklarationen såklart. Så min fråga är alltså om jag får hyra ut hela året eller om de krävs att jag nyttjar huset själv ett antal veckor/månader per år?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga krävs det att intäkten tas upp i deklarationen samt att hyran är marknadsmässig. Utöver det finns det inga regleringar hur länge du får hyra ut huset. Det finns inte heller några krav på att du måste bo i huset ett visst antal månader per år.

Uthyrning av bostadsrätter
Hade det istället rört sig om uthyrning av bostadsrätt är det upp till föreningen att godkänna hyr länge man får hyra ut sin lägenhet.

Sammanfattningsvis
Det finns ingen tidsbegränsning hur länge du får hyra ut ditt fritidshus.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare