Hur länge får en provanställning pågå?

Ett företag som ja jobbar på har ändrat så att man får fast anställning efter 12 månader istället för 6 månader. Det är inga vikariat vi har där utan vi som börjar har vanlig provanställning. Men måste inte den övergå till fast efter 6 månader?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag i detta fall är Lagen om anställningsskydd (LAS).

I 6 § LAS framgår det att en provanställning kan pågå i högst 6 månader. Provanställningen övergår automatiskt till att bli en tillsvidareanställning, om inte arbetsgivaren lämnar besked om att anställningen inte ska fortsätta senast vid prövotidens utgång. Provanställningen kan även avbrytas innan prövotidens utgång, om inte annat avtalats om.

Som du nämner så får en provanställning i regel alltså inte pågå i längre än 6 månader, utan övergår istället till att bli en tillsvidareanställning (fast anställning) efter prövotidens utgång.

Från denna bestämmelse kan det göras avvikelser genom kollektivavtal, vilket framgår av 2 § 3 st LAS.

Under förutsättning att det inte finns ett kollektivavtal som tillåter undantag från denna regel gäller, som nämnt, att en provanställning kan pågå i max 6 månader.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare