Hur länge enligt Handelsavtal är jag skyldig att jobba på min nuvarande arbetsplats?

Hej!

Jag jobbar inom Handels i en butik och fick jobbet 1 Juni nu i år. Har verkligen inte trivts på arbetsplatsen och har sökt ett annat jobb som jag tror att jag kommer att få.

Min fråga är: hur länge enligt Handelsavtal är jag skyldig att jobba på min nuvarande arbetsplats om jag skulle få det andra jobbet?

Har för mig att jag har läst att det är två veckor, eller är det bara regler som gäller arbetsgivaren om dom skulle vilka bryta någon medarbetares provanställning?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på vilken anställningsform du har gäller olika uppsägningstid och alltså olika lång tid du har skyldighet att jobba kvar på din nuvarande arbetsplats. I ditt personliga anställningsavtal ska det framgå om du är provanställd eller tillsvidareanställd. Uppsägningstiderna framgår i Handels kollektivavtal för butikspersonal § 3 och 4 i enlighet med Lagen om anställningsskydd (LAS).

Om du har en provanställning upphör anställningen två veckor efter du eller din arbetsgivare meddelat detta, du är i så fall skyldig alltså att jobba kvar i två veckor. Om du är tillsvidareanställd så gäller en ömsesidig uppsägningstid på en månad, eftersom du arbetat i butiken i mindre än två år. I så fall är du alltså skyldig att jobba kvar i en månad om du skulle få det andra jobbet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare