Hur länge blir man av med körkortet vid rattfylleri av normalgraden?

Hej

Hur länge blir man ungefär av med körkortet

Vid körning med 0.8 promille i blodet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som händer när man kört alkoholpåverkad finns i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (kallad Trafikbrottslagen), den hittar du här.

Om man har kört med 0,8 promille i blodet kan man dömas för rattfylleri av normalgraden. Det framgår av 4§ 1 stycket i Trafikbrottslagen. Straffet för rattfylleri av normalgraden är vanligen dagsböter samt att körkortet återkallas.

Vid rattfylleri av normalgraden är spärrtiden för återkallelsen av körkortet oftast 12 månader. För grovt rattfylleri är spärrtiden 24 månader. Eftersom gränsen för grovt rattfylleri vanligtvis är minst 1,0 promille och det här är fråga om 0,8 promille i blodet kommer detta troligen inte att klassas som grovt rattfylleri. Det framgår av 4a§ 1 stycket 1 punkten i Trafikbrottslagen.

Svaret på din fråga är alltså att vid rattfylleri av normalgraden blir man normalt av med körkortet i 12 månader.

För att få tillbaka körkortet efter de 12 månaderna måste den som dömts för rattfylleri ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Om spärrtiden är högre än 12 månader måste den dömde även göra ett nytt förarprov för att få ut ett nytt körkort.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Om du vill läsa mer om vad som händer när man kört med alkohol i blodet kan du gå in på Trafikverkets hemsida. Den hittar du här.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare