FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/12/2022

Hur länge är min "prick i registret" när jag åkt dit för olovlig körning?

Hej jag åkte dit för tillåtande av olovlig körning när jag var 15 år, hur länge varar pricken i registret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du, när du var 15 år, åkte dit för tillåtande av olovlig körning, och undra hur länge pricken i registret varar.

Din fråga regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister.

"Prick i registret"

När en person blir dömd för ett brott registreras uppgifter om brottet och påföljden i Polisens belastningsregister, enligt 1 §. Detta brukar kallas att “få en prick i registret”. För att kunna få en prick i  registret behöver den dömde varit straffmyndig vid tiden för brottet,  dvs över 15 år.

Hur länge är "pricken" kvar?

Det beror på vilken vilket straff man fått. I enlighet med 17 § gäller följande:

• Ett fängelsestraff står kvar i 10 år efter det att man frigivits från straffet.

• En skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras ut 10 år efter domen eller beslutet (5 år om man var under 18 år då brottet begicks).

• En dom på ungdomstjänst gallras 10 år efter domen (5 år om man var under 18 år då brottet begicks).

• En bötespåföljd gallras ut 5 år efter domen eller det att man godkände böterna.

Det är dock viktigt att komma ihåg att om man döms till någon ny påföljd medan man fortfarande står i registret kommer den gamla ”pricken” stå kvar fram till det att den nyaste domen skall gallras ut.

Bedömningen i ditt fall

Då du var 15 år skapar din ålder inga större problem. Till frågan om när "pricken" försvinner beror det således på vilken påföljd det är fråga om.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Mvh

Josefine

Josefine WendeliusRådgivare