FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/06/2020

Hur länge är jag skyldig att betala underhåll för min dotter som tagit studenten?

Min dotter har precis tagit studenten. Hon fyller 19 år i december.

Hon bor hos sin pappa.

Hon har inget jobb, och är för tillfället klar med skolan.

Är jag skyldig att betala underhållsstöd, eller handla mat till henne varannan vecka?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller reglerna kring underhållsbidrag så måste vi titta i föräldrabalken (FB) för att finna vägledning.

Som jag förstår din fråga så funderar du kring ifall du är skyldig att fortsatt betala underhållsstöd till din dotter trots att hon har gått ut från gymnasiet.

Det som lagen säger om detta är att en förälder har underhållningsskyldighet till dess att barnet har gått ut från gymnasiet och som längst till att barnet är 21 år gammalt (7 kap. 1 § FB). På detta vis har du alltså inte en skyldighet enligt lag att betala underhåll till din dotter eftersom hon har tagit studenten.

Har du fler funderingar så rekommenderar jag dig att titta på försäkringskassans hemsida om just underhållningsstöd.

Jag hoppas nu att allt löser sig för dig och att du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor och funderingar så tveka inte på att höra av dig ännu en gång till oss här på Lawline.

Allt gott!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare