Hur länge anses man vara kund vid en kundparkering?

Hej! Jag har funderingar om parkeringsskyltar.

Låt oss anta att det finns en skylt som säger "Kundparkering 30 min" som hör till en korvkiosk. Om jag ställer bilen där och köper en korv så antar jag att jag definieras som "Kund". Säg att jag äter upp korven på 10 minuter, är jag då inte kund längre? Slutar jag att vara kund där i samma sekund som jag sväljer ned sista tuggan? Vad händer om jag har kvar korven i handen men promenerar iväg 20 meter för att jag vill röra på benen? Behöver jag befinna mig fysiskt vid ett bord vid kiosken? Jag förstår att om man aldrig köper något från kiosken eller går åt nåt annat håll direkt, så kan man inte vara kund, utan detta är en fråga baserad på att man en gång har klassats som kund och det inte har gått 30 minuter sedan dess.

Som ni säkert förstår så har jag fått en P-bot som jag tycker är väldigt tveksam och min fråga är nog i praktiken "när slutar man vara kund?". Den andra frågan jag har är hur man ska kunna veta när man slutar vara kund givet texten "Kundparkering 30 min". Det finns ju inget i den texten som motsäger några av mina frågetecken ovan, så länge man håller sig inom 30 minuter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte en specificerad definition för när man anses vara kund eller inte. Skäligen går gränsen vid ett normallångt besök och om du befinner dig i kiosken eller inte. Det borde vara normalt för en kund att köpa en korv och äta den på plats och fortfarande anses vara kund, men när du ätit upp korven så är det nog förväntat att du lämnar kiosken och kör iväg. Att köpa en korv och sedan lämna kiosken helt, d.v.s. inte stannar kvar i kiosken och äter korven där, kan anses innebära att man inte längre är en kund.

Utöver detta så finns inga regler för hur länge en parkeringsvakt måste vänta innan de utfärdar en parkeringsbot, en vakt behöver alltså inte avvakta med att skriva ut böter, men de väljer ofta att vänta av praktiska skäl. Tiden de väljer att vänta varierar, men det finns inget lagstadgat minimum. Om det är tydligt för parkeringsvakten att du gjort annat än att besöka kiosken eller att du lämnat bilen under en ovanligt lång tid så har han fog för utfärdandet.

Parkeringsvaktens ord brukar väga tungt och det är därför till fördel om du på något sätt kan bevisa att du fortfarande var kund hos kiosken, detta kan dock vara svårt och jag förstår att det blir otydligt när det inte finns klara definitioner.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare