Hur lång uppsägningstid vid 5 års anställning?

Hej

Har jobbat som busschaufför på ett företaget som tillsvidare anställd i 4år och sammanlagt 5 år samt att jag är över 52år.

Har nu sagt upp mig.

Vilken uppsägningstid har jag.

3månader kommer jag fram till. Enl LAS.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fem års anställning är uppsägningstiden alldeles korrekt 3 månader (11 § andra stycket andra punkten LAS). Det är dock möjligt att genom kollektivavtal ha rätt till en längre uppsägningstid (2 § andra och fjärde stycket LAS).

Jag råder dig därför att kontakta din arbetsgivare eller ditt fackförbund och fråga hur kollektivavtalet ser ut på din arbetsplats. Är du inte medlem i något fackförbund kan kollektivavtalet på din arbetsplats gälla dig också, om du utför samma arbetsuppgifter som avtalet rör (2 § åttonde stycket LAS).

Vänligen

Pegah FazliRådgivare