Hur läng uppsägningstid har jag?

Jobbar som personlig assistent men har blivit uppsagd bara för att brukaren ville det. Hur lång uppsägningstid har jag? Arbetsgivaren säger 14 dagar men jag har läst att det är minst en månad enligt paragraf 12

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du har blivit uppsagd.

I ditt fall ska vi se till lagen om anställningsskydd (även förkortat LAS). LAS är en skyddslag som är tvingande till förmån för arbetstagaren. Detta innebär, enligt 2 § 2 st LAS, att villkor i anställningsavtal som är sämre för arbetstagaren än vad som föreskrivs i LAS är ogiltiga. Enligt 11 § LAS gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Genom kollektivavtal går det dock, trots reglerna i LAS, att bestämma vissa villkor som är sämre för arbetstagaren än vad som föreskrivs i lagen. Uppsägningstidens längd faller in under detta undantag enligt 2 § 4 st LAS. Om det finns något kollektivavtal på din arbetsplats så råder jag dig att kolla upp vad som står där vad gäller uppsägningstiden. Finns det dock inget kollektivavtal i ditt fall, är det alltså reglerna i LAS som gäller. Precis som du säger har du då rätt till en uppsägningstid i enlighet med 11 § LAS.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och att du lyckas hitta ett annat jobb! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Allt gott,

Suana TaficRådgivare