Hur lång uppsägningstid har jag?

hej!

Jag är tillsvidareanställd sedan 15 juli 2017.

Företaget har inget kollektivavtal och det står även på kontraktet.

Det står uppsägningstid: 3 månader på det.

Inget om vilken part det gäller utan bara 3 månader.

Min fråga är om jag måste vara kvar i 3 månader eller om jag kan gå efter 1 månad på grund utav kollektivavtalet och för att det inte står vem uppsägningstiden gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skulle du omfattas via kollektivavtal så ska din uppsägningstid stå i ditt anställningsavtal, annars om företaget hade haft kollektivavtal så hade det stått i det avtalet.

Om det inte finns något kollektivavtal så kan 11§ lagen om anställningsskydd (LAS) tillämpas. Den stadgar att arbetstagaren har rätt till minst 1 månads uppsägningstid och att den kan vara längre beroende på hur länge du arbetat. Arbetsgivaren har inte rätt till mer än 1 månad. När det gäller avtalet så ligger risken på hur man läser avtalet på den som har tecknat avtalet.

Jag skulle säga att du bara har 1 månads uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare